انواع تجهیزات پتروشیمی

انواع تجهیزات پتروشیمی

واژه پتروشیمی از کجا آمده است؟ انواع تجهیزات پتروشیمی چیست؟

تبدیل فراورده های نفت خام و یا گاز طبیعی به محصولات مصرفی مانند گاز طبیعی موجود در خانه ها و یا بنزین را پتروشیمی می گویند. پتروشیمی از مجموع دو واژه ی پترول و شیمی تشکیل شده است که معنای آن را توضیح دادیم. این مقدمه ی مختصر می تواند در مطالعه و درک مفاهیم مابقی این مقاله به شما کمک کند.

همچنین در ادامه ی مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که تجهیزات ثابت چیست و انواع تجهیزات دوار چه مواردی هستند.

موارد مصرف فرآورده های نفتی

فراورده های نفتی امروزه علاوه بر استفاده هایی که به صورت سنتی از آن ها می شود، استفاده هایی در زمینه هایی همانند تولید روغن موتور و یا انواع سوخت وسایل نقلیه، در تولید بسیاری دیگر از قطعات مورد نیاز صنایع مختلف همانند صنایع خودروسازی، کاربرد دارند.

و همنیطور از فراورده های نفتی مدرن برای تامین سوخت سفینه های ماهواره بر و یا موشک های هدایت شونده استفاده می شود. همچنین می توان از فراورده های نفتی برای ساخت قطعات داخلی این ماهواره و یا موشک ها استفاده کرد. اما باید توجه داشت که برای استفاده از فراورده های نفتی تجهیزات خاصی که مخصوص به حوزه ی پتروشیمی است مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع تجهیزات پتروشیمی

تجهیزات پتروشیمی به دو دسته ی تجهیزات گازی ثابت و تجهیزات گازی دوار تقسیم می شوند که در ادامه به شرح و بسط هر کدام از این دو می پردازیم.

تجهیزات ثابت

تجهیزات ثابت به تجهیزاتی گفته می شود که هیچ قسمت و اجزایی در آن تجهیزات، متحرک و قابل جابه جایی نباشد. تجهیزات ثابت بر خلاف تجهیزات دوار، اجزایی همانند وسل ها و کانتر ها دارند. تجهیزات ثابت تحت کنش و تنش حرارت، انبساط، انقباض، وزن و فشار های عوامل بیرونی قرار دارند.

تجهیزات دوار

تجهیزات دوار به تجهیزاتی گفته می شود که با سرعت های مختلف و به شکل های حرکتی مختلف در رفت و آمد و چرخیدن باشند. کمپرسور ها، توربین ها، پمپ ها، و تجهیزاتی از این قبیل جزو تجهیزات دوار هستند. نصب و راه اندازی تجهیزات دوار بسیار دشوار و حساس است و در طول نصب و راه اندازی این تجهیزات باید تمام دستورالعمل های نصب و راه اندازی را به دقت و به صورت کاملا حساب شده انجام داد.

انواع تجهیزات دوار

تجهیزات دوار انواع و اقسام گوناگونی دارند که در اینجا به ان ها اشاره می کنیم و توضیح مختصری درباره ی هر کدام می دهیم: 

پمپ

از انواع تجهیزات دوار می توان به پمپ اشاره کرد. پمپ به تجهیزاتی گفته می شود که انرژی مکانیکی را از یک عامل خارجی دریافت می کنند و آن انرزی مکانیکی دریافتی را به سیالی که از درون پمپ عبور می کند، منتقل می سازند.

کمپرسور

از دیگر انواع تجهیزات دوار کمپرسور است. کمپرسور وظیفه ی فشرده کردن سیالات را دارد و همچنین کمپرسور هوا را فشرده می سازد و آن را به قسمت های احتراقی یک سازه منتقل می کند.

توربین

توربین ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها نقش و وظیفه ی مخصوص به خودشان را انجام می دهند. از پرکاربردترین توربین ها در تجهیزات گاز و صنعت پتروشیمی می توان به توربین های گازی، توربین های بخاری، توربین های بادی و توربین های آبی اشاره کرد. این توربین ها از پرکاربردترین نوع توربین های تجهیزات گازی و پتروشیمی هستند. توربین های گازی با انرژی گاز هایی که از طریق فرایند احتراق ایجاد می شود، کار می کنند.

توربین‌ها دارای کمپرسورهایی برای فشرده سازی هوا هستند، همچنین کمپرسورها محفظه ای برای احتراق دارند. در این محفظه ی سوخت انرژی احتراق با مخلوط شدن هوا و سوخت ایجاد می شود.انرژی احتراق به یک توربین می رسد و سپس انرژی این احترق که دارای گاز های داغ آزاد شده است، فشرده سازی شده و برای تبدیل به انرژی مکانیک آماده می باشد.

شرکت پتروسازه

شرکت مهندسی پتروسازه بین‏‎ الملل آرام با دو دهه فعالیت در زمینه طراحی، تأمین، ساخت و اجرای تجهیزات و صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی فعالیت دارد و به عنوان اولین شرکت در زمینه ساخت و طراحی انواع تجهیزات ثابت شامل مخزن کروی تحت فشار و مخزن استوانه ای فعالیت کرده است.

این شرکت همواره با بالاترین راندمان و کیفیت کاری فعالیت خود را انجام داده و در همین مسیر با شرکت های بزرگ و پتروشیمی و صنعت نفت و گاز پروژه های مشترک و موفقی را به اتمام رسانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *